20 vuoden jälkeen virtuaalibändi on tehnyt merkittävimmän paluunsa, ja he vievät sen Iso-Britanniaan, Irlantiin ja Eurooppaan vuonna 2026. Tällä kertaa fanit kaikkialla – näillä ja muilla lavoilla – ovat saaneet pääsyn tapahtumaan, jonka he todennäköisesti muistavat pitkään.
Gorillazin genrerajoja rikkovissa esityksissä kaikki on sallittua hip-hopissa, rockissa, dubissa ja melkein kaikessa muussa, mihin heidät halutaankin luokitella virtuaalibändin perustamisvuodesta 2000 lähtien. Voidaan sanoa, että näiden neljän animoidun hahmon takana ollut kollektiivi on muuttanut jokaisen albuminsa live-kokeiluksi ja on nyt nostanut tämän live-esityksen uusiin korkeuksiin venues ympäri Iso-Britanniaa, Irlantia ja Eurooppaa. Mutta riippumatta siitä, minkä genren lokeron koet mukavimmaksi, kutsumme tätä show'ta yhdeksi 2000-luvun kiehtovimmista live-akteista. Muistitpa bändin sitten sen mullistavasta vaihtoehtoisesta hip-hop -soundista tai olet vain utelias viimeisimmistä globaaleista rytmeistä, joilla se on leikkinyt viimeaikaisilla albumeillaan, vuosi 2026 on lisäämässä uuden luvun tähän poikkeukselliseen tarinaan. Liput tähän tapahtumaan tulevat myyntiin 21. marraskuuta 2025 klo 10. Vahvistettuja paikkoja, joissa voit nähdä bändin, ovat muun muassa BP Pulse Arena, First Direct Arena Leedsissä, Utilita Arena Cardiff ja Motorpoint Arena Nottingham. Jos asut Irlannissa, voit kuulla heidät livenä 3Arenalla Dublinissa. Jos olet menossa Primavera Soundiin Barcelonassa ensi vuonna, voit nähdä heidät sielläkin, Parc del Fòrumissa.
"This Is ALIVE!" -kiertue tuo Gorillazin useisiin paikkoihin Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Irlannissa ja Euroopassa koko vuoden 2026 ajan. Esitykset antavat yleisölle mahdollisuuden kokea virtuaalisen ja fyysisen läsnäolon yhdistelmän. Heidät ympäröivät valtavat projektiokankaat, jotka heittävät animoidut hahmot – bändin "jäsenet" – heidän keskelleen virtuaalisella läsnäololla tai artistien fyysisellä läsnäololla lavalla, jotka animoivat bändin hahmoja.
Mitä "This Is ALIVE!" -show’lta voi siis odottaa? Ensinnäkin se ei ole tyypillinen konsertti. Toisin kuin muut bändit, paikat joissa bändi esiintyy, tarjoavat yleisölle multimediakokemuksen. Ja se on erityisen arvaamaton. Bändin tiedetään antavan vierailevien artistien lainata läsnäolonsa kappaleisiin lavalla – tuo sama läsnäolo, jonka vieraat näyttävät sisällyttävän biitteihin.
Olipa kyseessä pelkkä läsnäolo tai heidän virtuaalinen läsnäolonsa, joka puhuu bändin suurissa suosimissa esiintymispaikoissa valtavien asetelmien kautta, se on kokemus, joka ei ole vain faneille, vaan näyttää myös inspiroivan (ja ehkä jopa pelottavan) fanin vanhempia. Jokainen esitys tuo uuden muodon tuttuille kappaleille ja antaa bändille mahdollisuuden ilmaista kiinnostavia suuntia, joihin heidän taiteensa on kehittynyt. Tulevat areenaesitykset lupaavat – bändin omaleimaisella tavalla – paljon enemmän kuin kokemus, jonka levytyksen kuuntelu voisi tarjota. Yksi ehdoton sääntö pätee: uudelleen luodessaan studiossa tallennettua materiaalia live-esiintymisessä bändi ja esitys lupaavat intensiivisen kokemuksen siitä, mitä kappale ”tarkoittaa” tässä hetkessä. Miksi mennä katsomaan bändiä areenalla? Koska he ovat nostaneet ja valloittaneet areenan tilana; koska areena on jollakin tapaa heidän. Tämä intiimiys oli voimakas ilmaus siitä, mitä viranomaiset eniten pyrkivät vakuuttamaan meille viime vuoden Rock Werchterin jälkeen: että areena voisi olla miellyttävä paikka musiikkifanille ja että paranneltu festivaaliesiintyminen voisi samoin olla. Tämä yhteys mukavuuteen ja fanin henkilöön mahdollistuu ostajan suojauksen ja lipuntarkistusjärjestelmien vahvuudella jälkimarkkinoilla.
3.6.2026: Primavera Sound Barcelona 2026 Pass Liput
2.7.2026: Rock Werchter 2026 Festival Pass Liput
4.7.2026: Rock Werchter July 4 Liput
13.8.2026: Way Out West Festival Pass Liput
15.8.2026: Way Out West Festival with Gorillaz Liput
Tottenham Hotspur Stadium Liput
M&S Bank Arena Liverpool Liput
Motorpoint Arena Nottingham Liput
Vuonna 1998 muusikko Damon Albarn ja sarjakuvataiteilija Jamie Hewlett suunnittelivat virtuaalibändin. Tämä oli sekä satiiri pop-supertähtien synnystä että kehys korkeammille tavoitteille. Konsepti: neljä kuvitteellista muusikkoa väärennetyillä taustoilla, asuen kuvitteellisessa studiossa (Kong), soittaen kuvitteellista musiikkia. Todellisuus: jotain aivan outoa ja ihmeellistä.
Gorillazin ensimmäinen albumi (2000) on rohkea juuri siksi, että se on trip-hop-akti, jolla on hip-hop-pyrkimyksiä, tekemässä rock-aktia punk-asenteella. Luulisi sen olevan hirveä idea, mutta itse asiassa Gorillaz tekee todella jännittävää visuaalista musiikkia. Videoiden ei pitäisi varjostaa musiikkia. "Dare" valtasi radiokanavat säilyttäen samalla taiteellisen rehellisyyden, osoittaen, että tuotannolliset kokeilut ja pop-saavuttavuus eivät ole toisiaan poissulkevia.
"Plastic Beach" keskittyy yhteistyöhön, nyt jo kuuluisaksi tulleeseen "Plastic"-studiotyöhön, joka tapahtui albumin luomisen aikana. Tältä aikakaudelta peräisin olevat settilistat puhuvat puolestaan. Silti albumin tuotannolla on syvin vaikutus. Sen kuuleminen, sen kuuleminen ensimmäistä kertaa, on teko, joka resonoi mielessä toistuvasti.
Projektin kieltäytyminen noudattamasta yhtä ennakoitavaa tyyliä tai sävyjä on onnistunut pitämään luojat ja yleisön sitoutuneina jatkuvaan uudelleenmuokkaamiseen.
Lippujen myyntiin tulemisen ajoitus yksittäisiin konsertteihin vaihtelee tapahtumapaikan ja markkinoiden mukaan, mutta nämä päivämäärät julkistetaan tyypillisesti muutama kuukausi ennen esitystä. Konsertit ja niille määrätyt isäntäkaupungit julkistetaan. Liput julkaistaan tyypillisesti kolmessa aallossa, ennakkomyyntimahdollisuuksilla fanklubin jäsenille, luottokortinhaltijoille tai tapahtumapaikan jäsenille ennen julkista myyntiä. Näiden ennakkomyyntiaikataulujen tunteminen on ratkaisevaa. Bändin virallisen sosiaalisen median ja tapahtumapaikan ensimmäisten tiedotteiden seuraaminen parantaa huomattavasti mahdollisuuksia saada lippuja näiden aikataulujen aikana ensisijaiseen nimellisarvon mukaiseen kauppaan.